hanneinvilnius.reismee.nl

Weekendje Riga

Hallo,

Zoals de meeste onder jullie wel weten of gelezen hebben zijn we vanaf donderdag(11/03) tot en met zaterdag (13/03) naar Riga (Letland) geweest. Donderdagochtend lekker vroeg opstaan, namelijk 6u om zo om 6u30 richting Stotis busstation te vertrekken. We hadden gelukkig onze tickets al op voorhand gekocht,want dit bleek naderhand toch wel handig te zijn, anders moesten we 4,5u rechtstaan in een overvolle, overwarme en te kleine bus. De bus had wat vertraging opgelopen waardoor Ilze (onze persoonlijke letse gids) anderhalf uur op ons heeft gewacht. Eenmaal aangekomen hebben we ons gemeld in onze hostel 'backpackers pub and riga old town hostel'. Geweldige mensen John en Kate die dit uitbaten. Allebei afkomstig van Manchester en super vriendelijk. Nadat we onze spullen hadden afgezet zijn we ergens gaan eten in een afgelegen plekje. Hierna heeft Ilze ons richting de haven gebracht, was wel een mooi plekje. Daarna zijn we de architecten gaan uithangen en richting de verschillende ambassades gaan kijken. Ontzettend mooie gebouwen, maar die van de Belgische sprong er natuurlijk tussenuit qua schoonheid ! We hebben toen nog de old town een beetje bezocht, maar waren wel wat moe dus zijn we richting de hostel gegaan, wat gaan eten en drinken. De meeste waren al vroeg terug in de hostel 's nachts, maar Cédric en Bas (1 van de hollanders) gingen nog een kleine kroegentocht doen met nog een aantal hollanders die toevallig ook in Riga waren en die Bas kende. Midden in de nacht wordt ik opgebeld door Cédric dat Bas ruzie had gekregen en nu in de politiecombi zat. Dus ik natuurlijk de andere mannelijke hollanders wakker gemaakt. Menno is richting de plaats gegaan met iemand van de hostel (die lets kon spreken) en al bij al is alles goed gekomen (gelukkig).
Vrijdag zijn we gewoon op ons zelf richting old town gewandeld en daar wat rondgelopen, maar het weer liet het niet echt toe(sneeuw sneeuw sneeuw). 's Middags zijn we naar een russisch monument gaan kijken en Charlotte en Cédric hebben hier toen hun eigen monument (sneeuwman) gemaakt. Daarna nog wat rondgelopen in de old town. 's Avonds zijn we het nachtleven in Riga gaan opzoeken met Ilze. Verschrikkelijk... de clubs zijn daar leeg, overvloed aan vrouwen, tekort aan mannen..dat is dus niks, daarmee dat Charlotte en ik dan vroeger naar de hostel zijn gekeerd om daar nog wat met het personeel te praten en lachen. Deze nacht konden we gelukkig gewoon rustig slapen !
Zaterdag hebben we ons boeltje gepakt en zijn Cédric, Charlotte en ik richting de Turgus(super grote markt) gegaan en daar een beetje de sfeer opgesnoven. Daarna zijn we richting een vintage fair geweest waarop we waren uitgenodigd door 1 van het personeel van de hostel. We hebben ook nog de universiteit bezocht en nog wat gebouwen in de old town die we nog niet gedaan hadden. De sneeuw begon weer parten te spelen dus zijn we nog snel(met de nadruk op snel, denk dat ik op 5 min men pasta binnen had)iets gaan eten, want we moesten onze bus terug halen. Nog snel wat afscheid genomen van onze lieve hostel mensen en dan richting het busstation. De bus in de terugweg was minder bevolkt en minder warm. En dan eindelijk home sweet home in Vilnius kreeg ik een postpakketje aangeboden door de vrouw aan de balie (dank u familie Gorinsek, het is echt leuk om zo iets te krijgen!). Nog wat gegeten, onze serie verder gezien en vroeg gaan slapen.
Vandaag (zondag) komen er naar het schijnt 14 schotten in onze hostel, voor 2 weken. Er zullen 2 met mij de kamer moeten delen dus ik moet mijn spullen maar eens opruimen dan en ook wat leren, want morgen hebben we onze eerste test van engels !! :)

Tot de volgende !

X

de buren !

Hoi meisje,

Haal jij het nog wel allemaal daar? Ik zou er nog maar eens 5 maanden aan vast plakken!
Zo te zien heb je het wel naar je zin, des te beter en des te fijner.
Hier begint het vandaag eindelijk eens een beetje lente te worden. Jij zult er wel wat langer op moeten wachten ;)
Het is toch wel stil aan de overkant zonder onze Hanne,
veel liefs van ons en tot snel!
x